مگنتومتر چیست و چه کاربردی دارد؟

مگنتومتر چیست و چه کاربردی دارد؟
مگنتومتر چیست ؟

مگنتومتر چیست و چه کاربردی دارد؟

مگنتومتر یا همان مغناطیس سنج ، ابزارهای اندازه گیری هستند که میدان مغناطیسی را اندازه می گیرند .

همانطور که می دانید میدان مغناطیسی یک کمیت برداری است یعنی علاوه بر شدت ( بزرگی) دارای جهت نیز می باشد ؛ مغناطیس سنج ها برای دو هدف معمول استفاده می شوند : برای اندازه گیری مغناطش ناشی از یک ماده مغناطیسی مثل فرومغناطیس ها ، یا برای اندازه گیری اندازه و در برخی موارد برای تعیین جهت میدان مغناطیسی در یک نقطه از فضا .

مغناطیس سنج ها بر اساس نوع کمیت اندازه گیری شده یا روش اندازه گیری و یا نوع کاربرد می توانند طبقه بندی شوند . برای درک موضوع به ذکر چند مثال می پردازیم.

مگنتومتر

  1. از طریق محاسبه ضریب نفوذ پذیری مغناطیسی ، می توان کیفیت آلیاژها را مورد بررسی قرار داد ( مورد استفاده در آزمایشگاه کنترل کیفیت صنایع خودرو سازی ) ؛شرکت چشم زیر سطح نیز محصولی به نام  FERROMASTER ارائه داده است که دقیقاً همین کاربرد را پوشش می دهد . ( همچنین بخوانید: سیستم اندازه گیری نفوذ پذیری مغناطیسی FERROMASTER )
  2. مغناطیس سنج ها ، هم به صورت یک دستگاه کامل و هم به صورت سنسور مغناطیسی در دسترس هستند . مثلاً می توان از سنسور های مغناطیسی به جای سنسورهای نوری برای شمارنده های صنعتی ( کانتر  ) استفاده نمود ولی با این مزیت که سنسورهای مغناطیسی می توانند در محیط های آلوده ( مثل کارخانجات گچ ) به راحتی و با کمترین خطای ممکن کار کنند در صورتیکه شمارنده های نوری در این شرایط عملاً کاربردی ندارند .
  3. سنسورهای مغناطیسی بر اساس شرایط پروژه می توانند به صورت تک مولفه و یا به صورت 3 مولفه استفاده گردند .
  4. مغناطیس سنج های برداری که مؤلفه های برداری میدان مغناطیس را اندازه گیری می کنند . مغناطیس سنج هایی که برای مطالعه میدان مغناطیسی زمین استفاده می شوند ممکن است مولفه های برداری میدان را از نظر زاویه میل ( زاویه بین مؤلفه افقی بردار میدان با شمال مغناطیسی زمین ) و زاویه انحراف (زاویه بین خطوط میدان مغناطیسی و سطح افق ) بررسی کنند . مغناطیس سنج های فلاکس گیت می توانند یکی از بهترین انتخاب ها برای اندازه گیری مولفه های میدان مغناطیسی زمین باشند . مگنتومتر FLUXMASTER محصول شرکت استفان مایر آلمان با دقت بسیار بالا و با امکان حذف میدان های مزاحم و با دقت بسیار بالا هم اکنون قابل ارائه به مشتریان عزیر می باشد. ( همچنین بخوانید: دستگاه مغناطیس سنج بسیار دقیق Fluxgate FLUXMASTER )
  5. مغناطیس سنج های عددی ( اسکالر ) که بزرگی حاصل از مولفه های برداری میدان را اندازه گیری می نمایند . مانند مگنتومتر پروتون . البته باید در نظر داشت در بسیاری مطالعات زمین شناسی در صورتی که مگنتومتر فلاکس گیت 3 مولفه دقیق در اختیار باشد ، می توان بزرگی میدان مغناطیسی را نیز محاسبه کرد .
  6.  مغناطیس سنج های مطلق اندازه مطلق برداری یا بزرگی میدان مغناطیسی را به وسیله کالیبراسیون داخلی خود یا توسط ثوابت فیزیکی شناخته شده در سنسورهای مغناطیسی اندازه گیری میکنند .
  7. مغناطیس سنج های نسبی اندازه برداری یا بزرگی میدان مغناطیسی را نسبت به یک مقدار پایه ولی غیر کالیبره شده می سنجند . به همین دلیل این نوع از مغناطیس سنج را واریومتر نیز می نامند . واریومترها برای اندازه گیری تغییرات میدان مغناطیسی استفاده می شوند .
  8. مغناطیس سنج ساکن در یک موقعیت ثابت نصب می شوند و اندازه گیری های خود را در این حالت به ثبت می رساند .
  9. مغناطیس سنج متحرک یا قابل حمل  در حین حرکت اندازه گیری های خود را به ثبت می رساند و ممکن است به صورت دستی و یا توسط یک وسیله نقلیه حمل شود .
  10. مغناطیس سنج نقشه بردار برای اندازه گیری میدان مغناطیسی در بررسی های ژئومغناطیسی در زمین شناسی با اکتشاف معادن استفاده می شود . آنها ممکن است در ایستگاه های ساکن ، شبکه های اینتر مگنت (Intermagnet Network ) یا به صورت متحرک برای اسکن کردن مناطق جغرافیایی مورد استفاده قرار گیرند .

برای ارتباط با کارشناسان چشم زیر سطح با شماره زیر تماس بگیرید:

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
اسکنر زمین
اخبار و مقالات

از کجا بهترین اسکنر زمین را با جدیدترین تکنولوژی بخریم؟

قطعاً با خریدن یک اسکنر زمین یا همان اسکنر زیر سطحی پیشرفته و تصویری می‌توانید …

دستگاه لوله یاب فلزی
اخبار و مقالات

عملکرد دستگاه لوله یاب فلزی هوشمند چگونه است؟

دستگاه لوله یاب فلزی – امروزه تجهیزات مختلفی برای لوله یابی قابل استفاده می باشند. …

دستگاه ژئوفیزیک
اخبار و مقالات

دستگاه ژئوفیزیک چه کاربردی دارد؟

دستگاه ژئوفیزیک در واقع دستگاهی است که از طریق روش های مختلف ژئوفیزیکی به قصد …