عملکرد دستگاه لوله یاب فلزی هوشمند چگونه است؟

عملکرد دستگاه لوله یاب فلزی هوشمند چگونه است؟
دستگاه لوله یاب فلزی

عملکرد دستگاه لوله یاب فلزی هوشمند چگونه است؟

دستگاه لوله یاب فلزی – امروزه تجهیزات مختلفی برای لوله یابی قابل استفاده می باشند. هرکدام از این روش ها مزایا و محدودیت های خاص خود را دارند. اما بزرگترین چالش پیش رو برای پیمانکارانی که به دنبال لوله یابی هستند ، محدودیت های بنیانی روش های موجود است یعنی محدودیت هایی که می تواند به عدم شناسایی محل دفن لوله یا حتی جابه جا نمایش دادن محل دفن منجر گردد.

عملکرد دستگاه لوله یاب فلزی چگونه است؟

دستگاه های لوله یاب از متدهای مختلفی برای تشخیص محل دفن و عبور لوله استفاده می کنند که در زیر چند روش مرسوم تر را معرفی می کنیم.

روش PI برای عملکرد دستگاه لوله یاب فلزی

روش PI برای عملکرد دستگاه لوله یاب فلزی

در واقع در این روش از فلزیاب های پالس القایی به عنوان لوله یاب فلزی بهره می بریم . همان مزایای و معایب فلزیابی در این روش لوله یابی هم مطرح است. یعنی سادگی کار کرد و سرعت مناسب بررسی محیط و ارزان بودن فلزیاب ها در اینجا نیز مزیت به حساب می آید. عمق کاوش به نسبت پایین ، حساسیت بالا نسبت به ترکیبات خاک به خصوص اگر رطوبت یا نشت در محیط وجود داشته باشد و از همه مهمتر انحراف مکانی ( تشخیص اشتباه محل عبور لوله مخصوصاً اگر چند خط لوله در محیط باشد ) که می تواند منجر به خسارات مالی یا حتی جانی گردد عملاً این روش برای استفاده در محیط های شهری مخصوصاً اگر تجمع خطوط انتقال برق و گاز در محیط باشد پیشنهاد نمی گردد.

روش GPR یا همان رادار زمین یا ژئو رادار

روش Ground Penetrating Radar یا رادار نافذ در زمین که به اختصار GPR نامیده می‌شود یکی از روش‌های داده‌برداری از زیر سطح زمین می‌باشد که طیف کاربردی بسیار گسترده‌ای داشته و در بحث تشخیص محل عبور خطوط لوله نیز کاربرد دارد. در خصوص GPR ها در یک مقاله جداگانه به طور مفصل توضیحات ارائه گردیده است. در اینجا نیز استفاده از GPR برای لوله یابی مزایا و محدودیت هایی را دارا است. از مزایای GPR میتوان به رزولوشن و وضوح بالای تصاویر ( اسکن ) دریافتی و سرعت مناسب بررسی محیط اشاره کرد و امکان تشخیص لوله های فلزی و غیر فلزی و همچنین سازه های دیگر در محیط کاوش اشاره کرد که یک مزیت منحصر به فرد می باشد. همچنین محدودیت های ذاتی خود سیستم های GPR در لوله یابی هم می تواند مشکلاتی را برای پیمانکاران و اپراتورهای آنها ایجاد کند. قیمت به نسبت بالای تجهیزات و نیاز به آنتن های مختلف برای کاوش عمق های مختلف ، پیچیدگی بالای تحلیل اسکن های GPR و تاثیر مخرب کاهش مقاومت ویژه خاک و رطوبت در خاک در اسکن های خروجی و حساسیت بالای سیستم به زاویه آنتن و ایجاد مشکل برداشت در محیط های ناهموار و همچنین وجود سقف یا سازه های مختلف ( ساختمان های اطراف) و انعکاس اثرات آنها در اسکن خروجی می تواند کار را برای اپراتور بسیار مشکل نماید. همچنین وزن بالای دستگاه های GPR برای لوله یابی نیز در برخی پروژه ها چالش بر انگیز خواهد بود

روش PCM تزریق سیگنال به خط لوله

در این روش از طریق اتصال مستقیم خط لوله به یک منبع فرستنده سیگنال ثابت و یک گیرنده متحرک که توسط اپراتور حمل می‌شود به شناسایی خط لوله و مسیر آن می‌پردازند.

در یک مقاله جداگانه نیز در خصوص روش PCM توضیحات کامل را ارائه داده ایم و در اینجا به مزایا و معایب روش تزریق سیگنال به خط لوله می پردازیم. قیمت مناسب از مزایای این روش است ولی سرعت اجرا و همچنین نیاز به نقطه اتصال به خط لوله و میرایی سیگنال ارسالی و نویزهای محیطی از نکات محدود کننده این روش در مرحله اجرا می باشند؛گاهاً برای افزایش محوطه کاوش و برای مقابله با اثر منفی مقاومت الکتریکی خط لوله مجبوریم توان سیگنال تزریق شده را افزایش دهیم. در صورتی که خط لوله تحت حفاظت‌های معمول (مثلاً حفاظت کاتدی) نباشند، تخلیه ناگهانی سیگنال تزریقی می‌تواند موجب انفجار در خط لوله‌های گاز شود.

روش نوین اسکنرهای زیر سطحی مجهز به تکنیک FSP

روش PCM تزریق سیگنال به خط لوله

روش ابداعی و نوین FSP که یکی از تکنیک های ابداعی شرکت چشم زیر سطح می باشد ، قابلیت های جالب و مناسبی را برای آشکارسازی لوله های فلزی و خطوط فلزی در اختیار اپراتور قرار میدهد که در اینجا به ذکر برخی از آنها می پردازیم:
1) مهمترین مزیت این است که این تجهیزات به شما تصویر یا اسکن نمایش می دهند که می تواند درک و تجسم صحیح تری از پروژه به شما بدهد.
2) یکی از مزایای ایجاد شده افزایش رزولوشن تصاویر دریافتی است که باعث می شود اهداف کوچکی مانند لوله ها و تاسیسات به صورت ممتد ( مانند روش GPR ) قابل تشخیص باشند بدون آنکه درگیر محدودیت های روش GPR گردیم.
3) احتمال تداخل با سیگنال‌های محیطی بسیار پایین‌تر است.
4) متوسط توان در این سیستم در منطقه وسیع جغرافیایی یکسان است و معمولاً در حدی است که حالت اشباع یا بر انگیختگی در خاک و به طور کلی در سیستم ایجاد نمی‌کند، کوچکترین تغییری در این توان متوسط سیستم ، قابل رهگیری است. بنابراین با افزایش حساسیت می توان به عمق کاوش افزود.
5) نیازی به نقطه اتصال به هدف نداریم یعنی روش کاوش در این سیستم کاملاً غیر تماسی می‌باشد.
6) وزن و حجم سیستم به طرز قابل توجهی پایین است که قابلیت حمل در پروژه را بالا می برد.
7) سرعت برداشت از محیط بسیار بالاتر از روش‌های مرسوم است.
8) این روش مولتی تارگت هست و علاوه بر لوله می توان حفره ها یا کانال ها و برخی سازه های دیگر را نیز آشکار سازی کرد.
9) قیمت تجهیزات ساخته شده با توجه به امکانات عملیاتی که در اختیار اپراتور قرار می دهد بسیار پایین‌تر از تجهیزات GPR می‌باشد.
10) نیازی به اپراتور متخصص ندارد و برای پیمانکاران تأسیسات بسیار مناسب است و طیف بیشتری از افراد توانایی استفاده از آن را دارند و نحوه استفاده از آن را به نیروهای جدید به سرعت می‌توان آموزش داد.
11) عمق کاوش در این روش بسیار بالاتر از روش PI است و در مناطق جغرافیایی که روش GPR دچار کاهش شدید عمق کاوش می‌شود، این دستگاه بهترین جایگزین است.
12) در محیط های ناهموار نیز به راحتی می توان از اسکنر FSP بهره برد و آنچنان که درGPR ها شاهد بودیم ، اطلاعات دریافتی ناخوانا نخواهد شد.
نکته مهم این است که اسکنرهای FSP با اسکنر های مغناطیسی به لحاظ رزولوشن خروجی و سرعت بسیار متفاوت هستند و عملاً اسکنرهای مغناطیسی توانایی اسکن هایی با رزولوشن بالا مشابه FSP را ندارند برای همین اصولاً ما از اسکنرهای مغناطیسی کلاسیک در روش های مرسوم لوله یابی نامی نبردیم و نباید این دو محصول را با هم اشتباه بگیریم.

کابردهای یک اسکنر FSP

کابردهای یک اسکنر FSP

• شناسایی لوله های مختلف فلزی نظیر لوله های آب، گاز، نفت عایق دار یا بدون عایق
• شناسایی لوله های مسی، بتن مسلح و لوله های فولادی
• شناسایی کابل های برق مسی
• شناسایی داکت ها، کابل های مخابرات مسی، محافظ های فلزی
• شناسایی محل دقیق انشعابات، تعیین محل خمش، سه راهی و…
• شناسایی دقیق عمق، تشخیص کابل برق به همراه تشخیص تغییرات عمق
• شناسایی کانال و منهول

قیمت دستگاه لوله یاب فلزی

بسته به اینکه شرایط پروژه های شما به چه صورت هست می توانید از یکی از روش های فوق الذکر استفاده نمایید ، طبیعتاً روشی که با ضریب اطمینان بالاتر در شرایط محیطی مختلف ، تعداد پروژه های بیشتری را بتواند انجام دهد و هزینه کمتری را بر دوش پیمانکار بگذارد ، انتخاب بهتری است و همچنین سریع و ساده بودن روش اجرا و تحلیل اطلاعات دستگاه نیز بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی

صریحاً پیشنهاد می کنیم که برای خرید یک دستگاه لوله یاب فلزی و کابل یاب از محصولات امروزی تر و هوشمندتر استفاده نمایید و حتماً از روش هایی بهره ببرید که ریسک ایمنی کمتری دارند. روش هایی که تحلیل های بسیار پیچیده دارند به معنای استفاده از یک نیروی متخصص در کنار خرید آن محصول است بنابراین روشی که تعداد پروژه بیشتری را انجام دهد و تحلیل ساده تری داشته باشد و ریسک ایمنی کمتری ایجاد کند مناسب تر خواهد بود. همچنین ارائه آموزش نحوه کارکرد و گارانتی و خدمات پس از فروش نیز عواملی هستند که بسیار حائز اهمیت هستند.

استفاده یا کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع و لینک آن “وب سایت شرکت چشم زیر سطح” بلامانع است.

اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
اسکنر زمین
اخبار و مقالات

از کجا بهترین اسکنر زمین را با جدیدترین تکنولوژی بخریم؟

قطعاً با خریدن یک اسکنر زمین یا همان اسکنر زیر سطحی پیشرفته و تصویری می‌توانید …

دستگاه لوله یاب فلزی
اخبار و مقالات

عملکرد دستگاه لوله یاب فلزی هوشمند چگونه است؟

دستگاه لوله یاب فلزی – امروزه تجهیزات مختلفی برای لوله یابی قابل استفاده می باشند. …

دستگاه ژئوفیزیک
اخبار و مقالات

دستگاه ژئوفیزیک چه کاربردی دارد؟

دستگاه ژئوفیزیک در واقع دستگاهی است که از طریق روش های مختلف ژئوفیزیکی به قصد …